Lena Barner-Rasmussen - ny ordförande i föräldraföreningen

14.09.2017 kl. 21:15
Vem är Lena, varför är hon aktiv i föräldraföreningen?

Lena Barner-Rasmussen, ny ordförande för Vindängens föräldraförening, delar med sig av sitt bästa tips när det gäller att smidigt baka mockarutor.

Har du alltid varit aktiv i föräldraföreningen?

Ja, jag gick med i styrelsen då min dotter började i ettan. Då fick jag som gröngöling uppgiften att ansvara för eftisverksamheten som då var i föräldraföreningens regi. Efter det har jag hjälpt till med fester och varit huvudklassombudsman, dvs länken mellan klassföräldrarna och föräldraföreningen. För tillfället har jag ett barn i Vindängen.

Hur har du tid?

Jag har inte, men det har ingen annan heller. Jag vill ändå gärna vara aktiv. Dels för att visa mina barn att jag är intresserad av den gemenskap där de vistas en stor del av sin vakna tid, dels för att jag själv tycker att det är viktigt att jobba för skolgemenskapen eftersom det gagnar alla barn, inte bara mina egna, och dels för att det är roligt.

Vad är dina mål som ordförande?

Föräldraföreningen i Vindängen är mycket fungerande. Föreningen är finansiellt solid, styrelsen har skapat en imponerande klubbverksamhet, vi har anskaffat mycket som är eleverna till glädje, nu senast Ässäplanen.

Jag skulle ändå gärna se att föräldrar på lite bredare front skulle engagera sig. Alla har förstås stressiga liv, men desto viktigare är det att samarbeta. Varför skulle någon annans tid vara mer dyrbar?

Så mitt mål för året är att få fler föräldrar att inse värdet med att satsa lite tid och energi för att stöda skolgemenskapen. Ju bättre gemenskap vi vuxna lyckas skapa desto tryggare barn. Och lite gladare vuxna också tror jag.

Hur kan man vara aktiv?

Betala gärna medlemsavgiften till föräldraföreningen!

Och så välkomnar vi alltid nya medlemmar i styrelsen, inga förhandskunskaper behövs!

Man behöver ändå inte ha någon officiell roll för att bidra till gemenskapen. Att umgås med varandra och bidra till Luciabasarer och andra jippon är lika viktigt. Ibland har man det extrastressigt och då är det bara att säga till och ta det lugnare. Nästa gång kan man istället vara lite mer aktiv.

Mockarutor är en seg bästsäljare på basarer. Ditt bästa bakningstips för mockarutor?

Jag har delegerat det till min dotter. Med vitsordet sex i huslig ekonomi är jag är inte särskilt duktig på bakning tyvärr.

Föräldraföreningen

Årsmöte 6.9.2023

Här är agendan för årsmötet, som äger rum i samband med föräldramötet kl. 17:30.
06.09.2023 kl. 09:48

Ny pysselklubb! - cancelled!

21.01.2020 kl. 17:04

Filmklubbarna fortsätter på våren!

08.12.2019 kl. 23:11

Klubbuppdateringar:

26.08.2019 kl. 16:09

Klubbuppdateringar

16.08.2019 kl. 15:31

Klubbinfo

13.08.2019 kl. 23:49

Klubbarna fortsätter tills 29.5.!!

24.05.2019 kl. 11:51